دیود چیست ؟

دیود قطعه ای است که ازیک طرف برق را عبور می دهد و از یک طرف عبور نمی دهد و انواع مختلفی دارد و هرنوع نیز کاربرد خاصّی دارد.

بایاس چیست و انواع آن ؟

نحوه وصل کردن منبع ولتاژ به دیود را بایاس کردن دیود می گویند.

۱)      بایاس مستقیم :
اگر قطب + دیود به قطب + منبع ولتاژ و اگر قطب – دیود به قطب – منبع ولتاژ وصل شود گوییم بایاس مستقیم است و اون وقت دیود جریان رو از خودش عبور میده.

۲)      بایاس معکوس :
اگر قطب + دیود به قطب – منبع ولتاژ و اگر قطب – دیود به قطب + منبع ولتاژ وصل شود گوییم بایاس معکوس است و اون وقت دیود جریان رو از خودش عبور نمیده.

منحنی رفتار یک دیود در هنگام اعمال ولتاژ مثبت

۱) دیودها جریان الکتریکی را در یک جهت از خود عبور می‌‌دهند و در جهت دیگر در مقابل عبور جریان از خود مقاومت بالایی نشان می‌‌دهند.

۲) از لحاظ الکتریکی یک دیود هنگامی عبور جریان را از خود ممکن می‌‌سازد که شما با مستقیم بایاس کردن ، آنرا آماده کار کنید.

۳) مقدار ولتاژی که باعث می‌شود تا دیود شروع به هدایت جریان الکتریکی نماید ، ولتاژ آستانه نامیده می‌شود که چیزی حدود ۰٫۶ تا ۰٫۷ ولت می‌‌باشد.(یعنی تو بایاس مستقیم باید این حد اقل ولتاژ روی دیود اعمال شود تا دیون بتواند از خود جریان عبور دهد)


۴) هر دیود یه حد اکثر ولتاژی رو میتونه تحمل کنه و اگه بیشتر از اون بهش ولتاژ اعمال کنی میری هوا (میسوزه^_^) که به این ولتاژ ، ولتاژ شکست دیود میگن  و اونو با VB نشان می دهند.

توجه : مقدار ولتاژ شکست دیود زنر از دیود معمولی خیلی بیشتره لذا از دیود زنر در بایاس معکوس استفاده میشه.(برای این که اگه ولتاژ زیاد از حد زیاد شد سریع نسوزه ولی اگه از دیود معمولی استفاده بشه در عرض سه سوت میسوزه  ^_^)

۵) اگر دیود در جهت بایاس معکوس باشد جریان مدار خیلی کم بوده و همچنین با افزایش ولتاژ معکوس دو سر دیود جریان چندان تغییر نمی کند به همین علت به آن جریان اشباع دیود گویند.

دیود معمولی

دیود معمولی
از یک طرف برق را عبور می دهد و از یک طرف عبور نمی دهد

دیود اتصال نقطه ای

دیود های معمولی در بایاس معکوس ایجاد ظرفیت خازنی می کنند.(خودم هم نفهمیدم یعنی چی!!!)
اگر بخواهیم در فرکانس های بالا به کار می بریم ، به علت ظرفیت خازنی در بایاس معکوس ، جریان در مدار عبور می کند . چون در فرکانس های بالا مقاومت دیود کم می شود . برای جلوگیری از این کار از دیود اتصال نقطه ای استفاده می کنیم.
این نوع دیودها کاربردهای عمومی دارند ، ازاین دیودها می توان به عنوان: یکسوکننده ، محافظت کننده ، جداکننده و چندین مورد دیگر استفاده کرد،  برای مثال برای یکسونمودن برق متناوب و تبدیل به برق مستقیم می توان از۱ الی ۴ دیود استفــــــاده کرد، یا برای جلوگیری از اشتباه وصل شدن برق مثبت و منفی در تغذیه دستگاه ها یا بردهای الکترونیکی می توان استفاده کرد یا برای مخلوط نشدن ۲ برق مستقیم در دستگاه  یا بردها به طوری که دوبرق مستقیم از دو منبع تغذیه جداگانه داشته باشیم و به صورت همزمان این دو برق به دستگـاه یا برد وصل باشد تا هر کدام  از برق ها از کار افتاد یا قطع شد، دستــــــگاه با برق دیگربه کارش ادامه داده و خللی در کار دستگاه یا برد بوجود نیاید.

دیود زنر

دیود زنر

دیود زنر

دیود زنر ، مانند یک دیود معمولی از دو نیمه هادی نوع P  و  N ساخته می شود . اگر یه دیود معمولی رو در بایاس معکوس اتصال دهیم و ولتاژ معکوس را زیاد کنیم ، در یک ولتاژ خاص ، دیود در بایاس معکوس نیز شروع به هدایت می کند(یعنی چون دیود معمولی تحمل ولتاژش در بایاس معکوس کم هستش سریع میسوزه و از خودش جریان رو عبور میده).
ولتاژی که دیود در بایاس مخالف ، شروع به هدایت می کند ، به ولتاژ زنر معروف است و با تنظیم نا خالصی می توان ولتاژ شکسته شدن پیوند ها را کنترل کرد
از دیود زنر برای ثابت نگهداشتن ولتاژ و مدارات حفاظتی استفاده می شود پس وظیفه آن تثبیت ولتاژ است.

 

دیود نوری یا LED

دیود نوری یا LED
این دیود از دو نوع نیمه هادی P  و  N تشکیل شده است . هر گاه این دیود ، در بایاس مستقیم قرار گیرد و شدت جریان به اندازه کافی باشد ، دیود ، از خود نور تولید می کند.

فتو دیود

فتو دیود
این دیود از دو نیمه هادی نوع P  و  N تشکیل می شود . با این تفاوت که محل پیوند P  و  N ، جهت تابانیدن نور به آن از مواد پلاستیکی سیاه پوشیده نمی باشد ، بلکه توسط شیشه و یا پلاستیک شفاف پوشیده می گردد تا نور بتواند با آسانی به آن بتابد . روی اکتر فتو دیود ها یک لنز بسیار کوچک نصب می شود تا بتواند نور تابانیده شده به آن را متمرکز کرده و به محل پیوند برساند .

عملکرد این دیود بستگی به نوری دارد که به آن می تابد و شکل آن متفاوت با دیود های دیگر است، شکل این دیود می تواند مثل دیود نوری یا همان LED باشد، یکی از کاربردهای این نوع دیود در سیستم های صوتی و تصویری در قسمت مکانیزم است، به طور مثال وقتی در یک ویدئو نوار موقع پخش به آخر می رسد، نور محوطه این دیود بهم می خورد و با عملکرد این دیود فرمان استپ یا عقب اجرا می شود.

 

بریج دیود (پل دیودی)

پل دیودی
این قطعه از۴ دیود تشکیل شده است و درمدارات تغذیه برای یکسونمودن برق متناوب استفاده بسیار گسترده ای دارد، بریج دیود با ولتاژ و آمپرهای گوناگـون وجود دارد ضمن اینکه اشکال متنوّع نیز از این قطعه  به چشم می خورد، بریج دارای ۲ پایه  ورودی برق متناوب است و دوپایه دیگر + و – خروجی برق DC (ثابت یا خطی) است