باور غلط زیاد بودن شتاب خودرو با شمع چند الکترود.

باور صحیح بالا بودن عمر مفید شمع چند الکترود.

شمع های چند الکترود(پلاتین)

 

 

شمع های چند الکترود(پلاتین)

بر اساس نوع طراحی موتورها انواع مختلفی از شمع در بازار وجود دارد. از نظر تعداد الکترودها شمع ها به دو دسته تک پلاتین و چند پلاتین (۲ پلاتین تا ۴ پلاتین) تقسیم می شوند.

باور غلط در مورد شمع دو پلاتین
باور غلطی که اکثرا بین مردم و فروشندگان لوازم یدکی شکل گرفته این است که شمع های دو پلاتین در هر بار سیکل انفجار موتور دو جرقه همزمان تولید می کنند و چون یک جرقه بیشتر از شمع های تک پلاتین تولید می شود احتراق بهتری صورت گرفته و شتاب خودرو افزایش می یابد! یکی از ترفندهای گول زدن خریداران بی اطلاع برای خرید شمع های دو پلاتین تبلیغ شتاب گیری بهتر است ولی در عمل این طور نیست و هر بار فقط از یکی از پلاتینها جرقه زده میشود و این بخاطر خاصیت الکتریسیته است که از راحتترین و کم مقاومت ترین مسیر عبور میکند،مانند صاعقه گیر در ساختمانهای بلند،یا در روز بارانی و رعدوبرق از ارتفاعات دوری کردن.

باور صحیح در مورد شمع دو پلاتین

یکی از دلایلی که بعضی از خودروسازان از شمع های چند الکترود استفاده می کند عمر بیشتر آنها نسبت به تک پلاتین است.و این هم بخاطر این است که در صورت جرقه از یک پلاتین و گرم شدن آن و در نتیجه افزایش مقاومت حالا از پلاتین دیگر جرقه برقرار شده و باعث دیرتر خراب شدن آن (مقاومت داخلی شمع) میشود.

شمع دو پلاتین استفاده کنیم یا تک پلاتین؟
هنگام انتخاب شمع باید تنها یک چیز را مد نظر قرار داد و آن توصیه کارخانه سازنده است. شمع را باید بر اساس مدل و کد انتخاب کنید نه بر اساس تعداد الکترود. مثلا سیتروئن برای زانتیا شمع  Eyquem با کد RFC42LZ2E  را پیشنهاد داده است.این شمع از نوع دو پلاتین هست. در واقع هر شمعی که صرفا دو پلاتین باشد خاصیت شمع فوق را ندارد. مثلا شمع دو پلاتین Eyquem با کد RFN58LZ که متفاوت میباشد ، در چنین مواردی بهتر است همان شمع توصیه شده شرکت سازنده خودرو را بخرید و به دلخواه خودتان سراغ شمع های متفرقه با الکترودهای بیشتر نروید. پس شمع دو پلاتین برای همه موتورها کاربرد ندارد و فقط در صورتی می توانید از آن استفاده کنید که شمع توصیه شده از نوع دو پلاتین باشد.        

اینکه بگوییم شمع دو الکترود شتاب را افزایش می دهد درست نیست بهتر است بگوییم با شمع دو الکترود شتاب خودرو دیرتر افت می کند. در واقع هنگامی که شمع تک  و دو الکترود هر دو نو باشند تغییر خاصی در شتاب ایجاد نمی شود ولی به مرور زمان خودرویی که شمع تک الکترود دارد زودتر شتابش ضعیف می شود و باید زودتر شمع تعویض شود.

 

پس :

در صورت کیفیت برابر شمع، شمع سوزنی ( ایجاد جرقه سریع و بهتر) و دو پلاتین (بخاطر تعویض پلاتین در صورت گرم شدن) بهتر میباشند

بعلت سوال دوستان بگم که شمع سرد یا اصطلاحاً پایه کوتاه باید استفاده کنند

 

البته در بازار ما شمعی رو که فروشنده تایید میکنه بخرید چون متاسفانه تقلبی هر مارکی الان موجوده،پس فقط اصل بودنش مهمه

وایرها هم در صورت بروز عطسه (احتراق ناقص در هواکش) باید تعویض بشوند

نشانه ها برای تعویض وایر ، خشک بودن خود وایر یا دیده شدن جرقه از آن به بدنه